Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X

Serwis


Projekt: Abecadło

Projekt: Abecadło

Konkurs ”Projektowanie w kamieniu”.

Projektantka: Agata Kokoszka

Urodzona w 1986 roku w Krakowie, studentka piątego roku architektury wnętrz ASP w Warszawie. Odbyła staż w biurze projektowym w Kapsztadzie (Republika Południowej Afryki, 2006) oraz półroczne stypendium na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii w Bazylei (Szwajcaria, 2008-09). Autorka artykułów dla miesięcznika „Art & Business”. Od 2007 roku projektuje wnętrza mieszkalne (praca dla biura GSZ oraz projekty aranżacji wnętrz dla Dom Development), a od 2009 prowadzi własną działalność projektową.
www.agatakokoszka.com

Projekt granitowych kostek z wypiaskowanymi literami, do umieszczania pomiędzy bryłami krawężników. Kostki te mogą tworzyć nazwy poszczególnych haseł, cytatów czy cnót. Takie „moralne drogowskazy” można umieścić, jako długotrwałe działanie społeczne, w przestrzeni miejskiej. Słowa o funkcji informacyjnej (zegarmistrz, bank itp.) mogą służyć miejskiej identyfikacji wizualnej oraz reklamie. Zakłada się również możliwość masowej produkcji kostek z poszczególnymi literami alfabetu, tak by inwestor mógł ułożyć z nich napis o dowolnej treści. Projekt wykorzystuje właściwości fizyczne i symboliczne kamienia. Jego twardość oraz wytrzymałość pozwalają na stosowanie go przy elementach tak podatnych na różnego rodzaju niszczenie, jak właśnie krawężnik. Natomiast estetyczne i symboliczne nacechowanie kamienia, jako materiału kojarzonego z tym, co eleganckie, wieczne, trwałe czy najważniejsze, sprawia, że wypiaskowane w nim słowa docierają do nas głęboko i zachęcają do refleksji. Napisy do czytania dla pieszych znajdować się będą na wierzchu krawężnika, natomiast słowa do czytania z samochodów piaskowane na boku krawężnika.







Projekt realizuje: Granex ze Strzegomia

Krzysztof Skolak, prezes zarządu firmy Granex ze Strzegomia

„Nowy Kamieniarz”: Na targach Marmomacc przypatruje się pan, jak Włosi próbują na nowo odkryć kamień przed projektantami i architektami?

Krzysztof Skolak: Przyglądam się ich działaniom od lat. Nie tylko temu, co robią poszczególne firmy, ale także konferencjom i seminariom dla architektów organizowanym przez targi. To właściwie mój stały punkt w programie na Marmomacc. W obu przypadkach widać w tych działaniach uwolnienie pomysłów możliwych do zrealizowania przy użyciu najnowocześniejszych technologii obróbki kamienia. To dzięki nim możliwe stało się tworzenie na dużą skalę rzeczy lekkich i trójwymiarowych. To nowe podejście w tradycyjnym dążeniu do stworzenia przestrzeni idealnej, w której kamień istnieje od wieków.
W pracach architektów i projektantów zaangażowanych przez Włochów w poszukiwania przyszłości kamienia widać, że lubią i czują ten materiał. Zgromadzenie tak dużej liczby takich twórców w Polsce wydaje mi się na dzień dzisiejszy niemożliwe. Co więcej, podczas Marmomacc łatwo zauważyć duże zainteresowanie i chęć czerpania z doświadczeń innych zarówno przez studentów, jak i doświadczonych architektów. Dzięki tak dużej liczbie zainteresowanych tematem twórców powstaje ogromna liczba pomysłów na wykorzystanie kamienia. Dzięki temu, że projekty te są realizowane w kamieniu, choćby jednorazowo, następuje weryfikacja tych, które okazują się błędne.

Czy polska branża kamieniarska powinna podążyć w tej kwestii drogą wyznaczaną przez Włochów?

Istnieje wiele firm kamieniarskich w naszym kraju, które mają możliwości zbliżone do włoskich, ale ich nie wykorzystują. Aby je wykorzystać, musimy wyjść naprzeciw architektom, projektantom i inwestorom. Ci, którzy decydują o stosowaniu kamienia, często nie zdają sobie sprawy z możliwości, jakie dają nowoczesne technologie jego obróbki. Gdy ich miejsce zajmują zagraniczni projektanci, chętniej sięgają po sprawdzone u nich niepolskie materiały i rzadko widoczne w naszym kraju rozwiązania. Z roku na rok zlecenia, które otrzymują polskie firmy, są więc coraz prostsze. Ograniczając się wyłącznie do ich realizacji, ograniczamy także popyt na bardziej skomplikowane, a tym samym droższe prace. Dlatego też musimy jako branża zrobić wszystko, by sytuacja w zakresie wykorzystania kamienia poprawiała się.

Zdecydował pan o realizacji w Graneksie jednego z projektów powstałych w naszym konkursie. Co najbardziej się w nim panu spodobało?

Prostota. Często designerski projekt wiąże się z dużymi nakładami finansowymi i problemami technicznymi. Tymczasem ten projekt jest tak prosty, że aż prosi się o realizację. Ze względu właśnie na tę prostotę jest on tani, a dzięki temu może być w przyszłości stosowany na dużą skalę. On na to po prostu zasługuje.
Targi, gdzie zostanie on pokazany szerokiej publiczności po raz pierwszy, są zawsze okazją, by przyjrzeć się jego potencjałowi rynkowemu. Jestem ciekaw komentarzy i odbioru.




Zobacz również:


Komentarze:


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy


Dodaj komentarz na Facebooku

2019-10-23
USD
S: 3,7992
K: 3,8760
CHF
S: 3,8454
K: 3,9230
EUR
S: 4,2305
K: 4,3159